Największa popularność w zawodzie modelki przypada między 15 a 25 rokiem życia. Anja Rubik w wywiadzie dla Twojego Stylu stwierdziła, że "gdy bierze udział w pokazach, często czuje się jak babcia, bo chodzi po wybiegu z piętnastolatkami". Pomyślcie, jak czują się kobiety na wybiegu, które rzeczywiście są babciami?
Przyzwyczailiśmy się już, że na wybiegu pracują coraz to młodsze dziewczyny, które według Council of Fashion Designers of America nie powinny być w ogóle zatrudniane.
Przeczytaj artykuł o młodych modelkach >>>
Obecnie niewiele jest modelek, które po 30 roku życia nadal pracują w swoim zawodzie. Do tego nielicznego grona zaliczają się między innymi Cindy Crawford, Naomi Campbell czy Kate Moss.
Jednak od niedawna prym wiodą dużo starsze kobiety. Weteranem na wybiegu jest zdecydowanie 83-letnia Carmen Dell'Orefice, która w ostatnich latach znalazła się na okładkach takich magazynów jak: L'OFFICIEL, Harper's Bazaar czy Maire Claire, brała udział w sesjach zdjęciowych dla Vogue i co najbardziej zaskakujące - była twarzą kampanii zegarków ROLEX. „Na przestrzeni ostatnich 25 lat miałam więcej okładek niż w trakcie całej mojej kariery" - mówi Carmen.
Dolce i Gabbana - dom mody powstały we Włoszech - od kilku sezonów do swoich kampanii reklamowych zatrudnia często kobiety w sile wieku. Jako pierwsza była 44-letnia wówczas (w modelingu to już zdecydowanie wiek emerytalny), Claudia Schiffer. W kampanii Jesień/Zima 2012 pojawiła się natomiast 85-letnia Daphne Selfe, która reklamuje również sieć sklepów TK Maxx. Jak można zauważyć, D&G nie poprzestaje na promocji kobiet w dojrzałym wieku i już w tym roku w kampanii Wiosna/Lato możemy obejrzeć uśmiechnięte babcie w czarnych strojach z luksusowymi dodatkami w kolorach złota i czerwieni.
Również marka CÉLINE postawiła na kampanię z udziałem "babci". Kolekcję Wiosna/Lato 2015 będzie promować swoim wizerunkiem Joan Didion, która pozuje zupełnie bez makijażu. Joan co prawda nie jest modelką, lecz dziennikarką, ale ze względu na swoją urodę świetnie sprawdza się w roli modelki.
Zdjęcie pochodzi z oficjalnej strony Céline - www.celine.com
Jest wiele innych modelek 60+, które zaskakująco dobrze radzą sobie w modelingu. Możemy tu wymienić między innymi takie kobiety jak 87-letnia China Machado, która znalazła się w 2013 roku w kampanii Cole Haan'a. Także Iris Apfel nie może narzekać na brak pracy. Mimo swojego podeszłego wieku (aż 92 lata!) była między innymi twarzą kampanii MAC Cosmetics.
W Polsce zachodni trend jeszcze nie przyjął się w takim stopniu, jak w innych państwach, ale stał się inspiracją m.in. dla Bohoboco. Projektanci zaangażowali do kampanii 81-letnią Helenę Norowicz jako „odpowiedź na opinie klientek, które zwracały uwagę, że moda jest obecnie tylko i wyłącznie dla kobiet młodych".
Internauci są pozytywnie zaskoczeni tą zmianą w podejściu do wieku modelek. Dzięki angażowaniu dojrzałych kobiet do swoich kampanii projektanci podkreślają, że klasa nie zna wieku i że - mimo wszechogarniającej nas propagandy młodości - można dobrze wyglądać mimo ukończenia 20 roku życia. Jak dobrze skomentowała twarz nowej kolekcji Bohoboco - „Nie mogę ukrywać wieku, bo on jest taki, jaki jest".
Mówi się, że kobieta jest jak wino. Im starsza tym lepsza. Oglądając zachodnie magazyny zdecydowanie możemy przyznać rację, że starsze modelki robią ogromne wrażenie. Zdecydowanie na plus.
Paulina Ksel / Redakcja MaxModels.pl