Pokaż odpowiedzi: Chronologicznie | Od najwyższej oceny
518 wyświetleń
Odpowiedzdawno..dawno temu, pamiętam jak przez mgłę ludzie pracujący z analogami aparatami używali takich okrągłych tabel korekcji czasu naświetlania. kojarzy ktoś co mam na myśli? odnalazłem w szafie starą yashice-D i chciałbym spróbować swoich sił.
tutaj zdjęcie obrazujące przykładową tabelę:
http://img406.imageshack.us/i/p1000716v.jpg
czy ma ktoś ochotę pozbyć się takiej tabeli?
hmmm ja ostatnio jakąś starą ksiązke przeglądałem o analogowej fotografi i chyba jakies tam tabelki na temat zależności naświetlania itd itp widziałem... jak znajde to dam znać;]
Na dziś dzień t6akie tabele są nieprzydatne. Uwzględniają zmienne , które były istotne kilkadziesiąt lat temu. Raczej polecałbym światłomierz. O ile kojarzę, Yashica D miała takowy
wooow ,to były czasy,mam jedną, taki wynalzek za grosze a działał jak dobry światłomierz.
Taa... Latało sie z taką tarczą, co się lubiła pogiąć, albo szpileczka wypadała (przynajmniej mnie) Do Zorki zawsze miałem ją zaczepioną, bo zapominałem o niej, a później to sam robiłem :P Jeszcze małe tuningi wprowadzałem.Poszukam.
link nei dziala , wiec nie bardzo wiem o co chodzijesli chodzi o efekt schwarzschilda , to ma on znaczenie tylko przy dlugich naswietlaniach....wiekszosc nowoczesnych emulsji zawiera dodatki ktore zmniejszaja ten efekt , dodatkowo stosowane sa roznej wielkosci ziarna , dlatego w zakresie typowo uzywanych ekspozycji 1/8 - 1/500 nie jest wymagana zadna korekcja i dotyczy to niemal kazdej znanej mi wspolczesnej emulsji....na tych ktore wymagaja korekcji pisze to wyraznie wewnatrz opakowania.ale nie ma lekko jesli chcesz byc megaprecyzyjny - niestety kazdego filmu musisz sie nauczyc i wprowadzac korekcje w zaleznosci od temperatury swiatla - filmy zazwyczaj nie maja plaskiej charakterystyki czulosci w zakresie spektrum , poza tym w swietle sztucznym nieraz brakuje im akurat tego koloru na ktory sa wyczulone... niektore filmy dla zastanego swiatla maja podawana inna czulosc , a dla roznego rodzaju sztucznych swiatel inna....uniwersalne tabele korekcji sprawdzaly sie w czasach kiedy jedynym rodzajem emulsji byla ortochromatyczna a technologia produkcji byla podobna u kazdego producenta...dzisiaj aby filmy byly czule na jak najszerszy zakres spektrum swiatla widzialnego dodawane sa roznego rodzaju dodatki , niejednokrotnie opatentowane a sposoby dzialania filmow sie znacznie roznia dlatego zadna uniwersalna tabela juz sie nie sprawdza jak kiedys :)no chyba ze chodzi ci tylko o sciagawke na ktorej narysowana jest chmurka , sloneczko , przyslona i czas :) to nadal mozna spotkac w tekturowym opakowaniu wielu filmow :)
jakieś 3-4 lata temu dostałem leciwy światłomierz sekonic. teoretycznie ze starości nie powinien działać. ostatnio go sprawdzałem z cyfrówką, i działał poprawnie.. mógłbyś się za podobnym rozejrzeć na ebayu. ewentualnie prześlij mi adres maila na PW to mogę Ci pirackiego e-booka podesłać na temat naświetlania- tam jest dużo tabelek.
za 50-60 pln kupisz ruski swiatlomierz na gieldzie i sprawdza sie zajebiscie :)
Teraźniejsze czasy,nikon d70,hellios stałka,swiatlomierz leningrad.
Przy sesjach fotograficznych nadal używam i raczej nie bazuje na swiatlomierzu w aparacie.
Svierdlosk jest rewelacyjnym swiatlomierzem,tuz po nim wg mnie weimar lux (mierzy czas w nocy- czas naswietlania do 8h) a na koncu wlasnie moj poczciwy leningrad ktory w warunkach malo bojowych na codzien sprawdza sie miodzio.
sekonic L-6 jest made in Japan- USA patent pending (czyli już pewnie jest due ;) ) na ebayu z kanady jest za ok 10-15 "ełro"i ma porządne skórzane etui. no i wielkość zapalniczki zippo.Nie mam nic do radzieckiej techniki, bo to ona sprowadzała tupolewa na ziemię ;)