Moda jest jednym z najpotężniejszych przemysłów na świecie, wokół którego skupiają się różne kontrowersje. Branża modowa nie pozostaje jednak obojętna na problemy świata i jej duża część wspiera najróżniejsze akcje charytatywne. Wiele gigantów mody posiada ogromne fundusze i własne organizacje, które za zadanie mają walkę z różnorodnymi globalnymi problemami.
"Chime for Change"
Niemal wszystkie najpopularniejsze domy mody posiadają lub promują organizację charytatywną. Jednym z wielu przykładów jest dom mody Gucci, który wraz z UNICEF prowadzi akcję charytatywną "Chime for Change". Akcja skupia się na walce o równouprawnienie płci oraz na ochronie kobiet i dziewczynek (przede wszystkim na terenach objętych wojną). Współtwórczyniami, a zarazem twarzami "Chime for Change" są piosenkarka Beyonce Knowles oraz aktorka Salma Hayek. W radzie doradczej organizacji zasiada niemal trzydzieści osób, w tym wiele aktywistów (m. in. laureatka pokojowej nagrody Nobla, Leymah Gbowee), prezesów wielkich firm i organizacji charytatywnych oraz gwiazd (akcję wspiera np. Madonna). Na stronie fundacji udostępnianych jest mnóstwo różnorodnych historii, które nie tylko inspirują do działania, ale poruszają również wiele palących problemów społecznych, z którymi muszą mierzyć się kobiety i dziewczynki całego świata. Jak mówi dyrektor kreatywny Gucci, Alessandro Michele - "Każdy jest równy", co jest również myślą przewodnią fundacji.
"Pink Pony"
Innym wielkim domem mody, który również angażuje się w sprawy społeczne jest Ralph Lauren - marka prowadzi własną organizację charytatywną (Ralph Lauren Corporate Foundation) oraz organizuje wiele akcji społecznych. RL jest mocno zaangażowany w walkę z nowotworem. W ramach akcji społecznej "Pink Pony", dom mody przeznacza 100% zysku z kolekcji ochrzczonej tą samą nazwą na rzecz pacjentów walczących z nowotworem. Co więcej, Ralph Lauren Corporate Foundation w czasie kryzysu spowodowanego wybuchem pandemii koronawirusa przekazało 10 milionów dolarów na walkę z wirusem oraz 1.5 miliona sztuk odzieży dla ludzi w potrzebie na całym świecie. Jak można przeczytać na stronie fundacji, Ralph Lauren stara się oddawać dobro z powrotem w świat.
"Watch Hunger Stop"
Znany m. in dzięki swoim projektom torebek, Michael Kors, wraz z całą swoją marką mocno zaangażowany jest w walkę z głodem na świecie. Kors od ponad dwudziestu lat udziela się społecznie ramię w ramię z fundacją God's Love We Deliver, która w 2018 roku uhonorowała projektanta nagrodą Golden Heart za pracę charytatywną. Marka Michael Kors ściśle współpracuje również z ONZ. Akcja charytatywna nazwana "Watch Hunger Stop" zaangażowała miliony ludzi w pomoc charytatywną na rzecz miejsc dotkniętych klęską głodu, np. dzięki kampaniom społecznym i misjom humanitarnym, których promocję zapewniła m. in. Kate Hudson. Szerokim zainteresowaniem cieszyły się również koszulki zaprojektowane przez Korsa, dzięki którym w akcje charytatywne mogło zaangażować się miliony klientów butików Michael Kors.
"We Should All Be Feminists"
W pomoc charytatywną na wiele różnych sposobów angażuje się również dom mody Dior. Francuska marka wybiera niekonwencjonalne metody wspierania potrzebujących, angażując przy tym całą społeczność. To właśnie Dior w 2017 roku był inicjatorem akcji w mediach społecznościowych, #diorlovechallenge. Założenie było proste: na krótkim video wystarczyło odpowiedzieć na pytanie "Co byś zrobił dla miłości?". Za każdą nagraną i udostępnioną odpowiedź dom mody przekazywał określoną sumę dla organizacji WE Charity, która za uzyskane środki budowała szkoły w Kenii. W tym samym roku Dior w ramach akcji charytatywnej "We Should All Be Feminists" wypuścił koszulki z tym samym hasłem. Zyski ze sprzedaży dom mody przekazał fundacji charytatywnej The Clara Lionel Foundation, założonej przez Rihannę. Organizacja, której załozycielką jest znana piosenkarka, zajmuje się wspieraniem i szerzeniem edukacji w rejonach dotkniętych ekstremalną biedą oraz szybkim reagowaniem na sytuacje krytyczne na świecie.
Fundacja Rihanny skupia się przede wszystkim na pomaganiu w rejonach zagrożonych klęskami żywiołowymi spowodowanymi kryzysem klimatycznym. Jak podaje strona internetowa fundacji - blisko 175 milionów dzieci i młodych ludzi zostało dotkniętych przez zmiany klimatyczne i katastrofy z tym związane, a niemal 263 milionów młodych ludzi na całym świecie nie ma dostępu do edukacji. Rihanna jest nie tylko założycielką The Clara Lionel Foundation, ale także jej twarzą i ambasadorką. Jej praca charytatywna nie ogranicza się jedynie do The Clara Lionel Foundation - kiedy wybuchła pandemia koronawirusa, piosenkarka przekazała łącznie prawie 10 milionów dolarów na walkę z chorobą. Za swój aktywizm społeczny, Rihanna w 2017 roku odznaczona została mianem „Humanitarian of The Year" przez Uniwersytet Harvard.
Wymienione wyżej inicjatywy społeczne są jednymi z wielu prowadzonych obecnie na świecie przez największe domy mody. Giganci mody wspierają cele charytatywne nie tylko bezpośrednio (np. przekazując zyski ze sprzedaży na konkretny cel), ale również poprzez promocję i uświadamianie społeczeństwa. Pokazuje to, że moda, która większości kojarzy się z blichtrem i luksusem, dba również o palące problemy reszty świata.
J.M/ Redakcja Maxmodels.pl
Zdjęcie główne: 123RF/Picsel