Gdy Karl Lagerfeld obejmował stanowisko dyrektora kreatywnego domu mody Chanel, ten nie radził sobie najlepiej. Niemiecki projektant postawił sobie za cel ożywienie marki, która dla wielu była już tylko reliktem przeszłości. To właśnie on przywrócił świetność francuskiego domu mody, w którym pracował od 1983 roku, aż do śmierci.
Francuski dom mody został założony w 1909 roku w Paryżu przez Coco Chanel, projektantkę, która zrewolucjonizowała ówczesny świat mody. To właśnie ona na stałe wprowadziła do damskiej garderoby ubrania o prostych krojach i nieśmiertelną „małą czarną". Świat mody nie znosi jednak stagnacji, a ta zagościła w słynnym francuskim domie mody, co doprowadziło do poważnych problemów marki. Karl Lagerfeld objął stanowisko dyrektora kreatywnego Chanel w 1983 roku. Niemiecki projektant w ten sposób mówił o przejęciu marki: „Kiedy przejąłem dom mody, każdy powtarzał mi - nie ruszaj tego, to jest martwe. Muszę przyznać, że to była śpiąca królewna świata mody. Ciągle piękna, ale jednak śpiąca". Karlowi Lagerfeldowi udało się to, w co większość nie wierzyła. Wykorzystując nowoczesne materiały, zaskakujące połączenia i unowocześniając kultowe projekty Coco Chanel sprawił, że tracący swoją pozycję dom mody, zyskał uwagę i sympatię klientek młodszego pokolenia. Karl Lagerfeld nie tylko otworzył francuski dom mody na wszystkie kobiety, ale również stał się marką samą w sobie.
Fot: AFP/DPA JENS KALAENE
Podczas kilkudziesięciu lat pracy dla Chanel, Karl Lagerfeld z ogromną odwagą wcielał w życie swoje pomysły, a każda z zaprojektowanych przez niego kolekcji cieszyła się zainteresowaniem na całym świecie. Podczas francuskiego tygodnia mody pokazy Chanel, które odbywały się w Grand Palais, były jednymi z najważniejszych wydarzeń. Spektakularne scenografie, przygotowywane przez Lagerfelda, zaskakiwały i wzbudzały ogromne zainteresowanie. Przypomnijmy więc te, które najbardziej zapadły nam w pamięć.
Na pokazie Chanel wiosna/lato 2016 Karl Lagerfeld zamienił francuską halę targową w lotnisko! Nie dość, że zaproszenia wyglądały jak prawdziwe karty pokładowe, to goście siedzieli na metalowych krzesłach, które zwykle znajdują się na lotnisku. W centrum scenografii znajdowała się tablica przylotów i odlotów samolotu linii Chanel Airlines. Karl Lagerfeld zadbał o najdrobniejsze detale, dlatego podczas pokazu nie dziwił widok stewardess, bagaży czy bramek do odprawy paszportowej.
Fot: AFP/ FRANCOIS GUILLOT
Podczas prezentacji kolekcji na sezon jesień/zima 2017 Karl Lagerfeld zaskoczył niemal wszystkich, przeobrażając francuską Grand Palais w centrum lotów kosmicznych! W centrum przeszklonej hali wystawowej stanęła ogromna rakieta z logo Chanel. Na koniec pokazu zainscenizowano nawet start promu kosmicznego. O tym pokazie francuskiego domu mody było naprawdę głośno, jeszcze długo po jego zakończeniu.
Fot: AFP/ PATRICK KOVARIK
Karl Lagerfeld przyznawał, że kocha jesień. Z tego powodu kolekcja haute coture na sezon jesień/zima 2018 zaprezentowana została w Grand Palais, który na potrzeby pokazu przeobrażony został w jesienny las. Modelki prezentowały kolekcję wśród drzew i roślinności, które tworzyły niepowtarzalny klimat ukochanej przez Lagerfelda pory roku.
Fot: AFP/ PATRICK KOVARIK
Kolekcja cruise 2018/2019 ponownie zaprezentowana została w hali wystawowej Grand Palis. Tym razem na wybiegu pojawił się statek wycieczkowy, który został nazwany „La pausa", a Karl Lagerfeld wcielił się w kapitana okrętu. Skąd jednak taka nazwa statku? Nawiązuje ona do letniego domku, znajdującego się na Lazurowym Wybrzeżu we Francji, w którym czas uwielbiała spędzać sama Coco Chanel. Dla gości pokazu została również przygotowana dodatkowa atrakcja. Po zakończeniu prezentacji najnowszej kolekcji, na podkładzie „La pausy" odbyła się zamknięta impreza.
Fot: AFP/ FRANCOIS GUILLOT
Kolekcja na wiosnę i lato 2019 przedstawiono na... plaży. Ta scenografia zainspirowana została wybrzeżem wyspy Sylt, mieszczącej się w ojczyźnie Lagerfelda. To właśnie na tej niemieckiej wyspie projektant mody spędzał jako dziecko wakacje. Kolekcję zaprezentowały modelki, które boso przemierzały plażę, tuż obok której znajdowała się prawdziwa woda!
Fot: 123 RF/ PICSEL
Podczas wieloletniej współpracy Karla Lagerfelda z domem mody Chanel, francuska hala wystawowa przeobrażała się w zaskakujące miejsca i przestrzenie, a wyobraźnia dyrektora kreatywnego Chanel nie znała granic. Przedstawione powyżej scenografie to tylko ułamek propozycji Lagerfelda, a francuska hala wystawowa zmieniała się również w supermarket, lodowiec, kasyno czy rzymskie metro.
Fot: AFP/ PATRICK KOVARIK
Fot: AFP/ FRANCOIS GUILLOT
Fot: AFP/ PATRICK KOVARIK
Fot: AFP/ PATRICK KOVARIK
Zrealizowanie tak spektakularnych pokazów mody nie jest tanie. Koszt zorganizowania pokazu Chanel szacuje się na aż... dwa miliony euro! Pewnym jest jednak, że pomysły Karla Lagerfelda na długo zapadają w pamięć, dzięki czemu dom mody wciąż utrzymuje swoją pozycję na rynku.
Który z pokazów Chanel jest waszym ulubionym?
K.Jonas / Redakcja Maxmodels.pl
Zdjęcie główne: 123 RF/ Piscel