26 września na mediolańskim Fashion Weeku miała miejsce pierwsza tak ekscytująca kolaboracja dwóch potężnych domów mody - Versace i Fendi. Przy Via Gesù we Włoszech projektanci zaprezentowali wspólnie najnowszą kolekcję “Fendace”. Na wybiegu obok najpopularniejszych modelek młodego pokolenia, można było zobaczyć ikony lat 90.
Kulisy "Fendace"
Kim Jones i Donatella Versace znali się już wcześniej, a nawet darzyli się sympatią. Dyrektor kreatywny Fendi poprosił, by w jego imieniu odebrała nagrodę dla najlepszego projektanta mody męskiej podczas British Fashion Awards dwa lata temu. W lutym bieżącego roku, po wirtualnym tygodniu mody, spotkali się na kolacji w towarzystwie Silvii Venturii Fendi i jej córki . Dziedziczka rodu Fendi i siostra założyciela Versace świetnie się ze sobą dogadywały i wspominały wspólnego przyjaciela obu domów mody, Karla Lagerfelda. Wtedy zrodził się w ich głowach nieszablonowy pomysł na kolaborację, która przejdzie do historii.
Zamiana ról
Donatella Versace, Kim Jones oraz Silvia Venturi Fendi połączyli siły, by stworzyć pokaz „Versace by Fendi - Fendi by Versace", obrazujący szacunek, przyjaźń i wspólną pasję do mody. Co więcej, dyrektorzy kreatywni zamienili się rolami - projektowali dla siebie nawzajem i tak po 25 stylizacjach Versace na wybieg wszedł ukłonić się Kim Jones, a po zaprezentowaniu kolekcji Fendi pojawiła się Donatella. Warto dodać, że żadna z Pań nie projektowała wcześniej dla innych marek, dlatego Kim miał być ich pomocnikiem, ponieważ ma już spore doświadczenie - w przeszłości był dyrektorem kreatywnym męskich działów Diora i Louis Vuitton. Podczas pracy obie strony miały okazję skorzystać ze swoich archiwów, dzięki którym mogły zaczerpnąć inspiracji i szczegółowo przeanalizować poprzednie projekty.
Designerzy zainspirowali się modą z połowy i końca lat 90., a pokaz został podzielony na dwie części. W pierwszej zatytułowanej „Versace by Fendi" widać było koncepcję dwoistości poprzez zestawienie monogramu Fendi ze wzorem greckiego klucza Versace. Klasyczną, czarną sukienkę z agrafką dopełniła biżuteria ze złotą sygnaturą podwójnego "F". Za to motywem przewodnim pokazu „Fendi by Versace" był punk rock i nieoczywiste połączenia materiałów. Donatella zaproponowała pastelowe sukienki z kolczugi, neonowe akcenty i nowe logo zdobione kryształkami.
kolekcja Versace stworzona przez Kima Jones'a i Silvie Venturi Fendi
kolekcja Fendi zaprojektowana przez Donatellę Versace
Wschodzące gwiazdy i ikony modelingu na jednym wybiegu
Oprócz samej ekscytującej kolaboracji, pokaz wywołał także ogromne emocje ze względu na wystąpienie w nim modelek z różnego pokolenia. Na wybiegu pojawiły się zarówno supermodelki z lat 90., jak Kate Moss, Naomi Campbell, Kristen McMenamy, jak i twarze modelingu obecnej generacji - Lila Moss, Gigi Hadid, Stella Maxwell czy Imaan Hammam. W Mediolanie mogliśmy zobaczyć także Emily Ratajkowski, Irinę Shayk i naszą rodaczkę Anję Rubik, a na widowni zasiadły największe gwiazdy z show biznesu, m.in. Demi Moore, Jon Kortajarena, Chiara Ferragni oraz wokalistka Dua Lipa, która wystąpiła w show Versace na wiosnę-lato 2022.
Czy to jedyna kolaboracja wielkich domów mody?
W ostatnim czasie głośno było również o współpracy marki Gucci z Balenciagą za sprawą kolekcji "Aria", zaprezentowanej w formie 16-minutowego filmu. Jak przyznał z przymrużeniem oka sam Alessandro Michele, był to raczej "atak hakerski" na firmę z macierzystego holdingu Kering, ponieważ Gucci użyło krojów i wzorów konkurencji. Projekty inspirowane streetwearem i subkulturami autorstwa Demny Gvasalii, dyrektorki kreatywnej Balenciagi, zostały połączone z barokowym przepychem florenckiego domu mody. Pokaz spotkał się z rozbieżnymi opiniami - jedni twierdzą, że była to wybitna koncepcja, a inni, że zupełnie zbędna i przekombinowana.
kolekcja Gucci "Aria"
Za jednego z mistrzów modowych kolaboracji uznaje się dyrektora artystycznego męskiej linii Louis Vuitton oraz założyciela domu mody Off-White, Virgila Abloha. W swojej karierze pracował z różnymi markami, z którymi tworzył innowacyjne kolekcje, jak np. Off-White x Jimmy Choo, jednak projektant znany jest przede wszystkim z nieoczywistych współprac z podmiotami spoza branży mody jak chociażby Virgil Abloh x Moët & Chandon Rose czy Off-White x IKEA, które wywołały niemałe poruszenie.
dywan z napisem "Keep Off" z kolaboracji Off-White x IKEA
Pokaz dwóch kultowych domów mody ukazał potęgę współpracy i wzajemny szacunek, który w dzisiejszych czasach często zatraca się w rywalizacji. Logo Fendi i Versace zjednoczyły się na ten wyjątkowy wieczór, by przypomnieć nam, że moda łączy pokolenia, a ważniejszy od konkurowania ze sobą jest prawdziwy, twórczy dialog.
Julia Zdebska/Redakcja Maxmodels.pl
Zdjęcie główne: 123RF/Picsel
Przeczytaj też:
Marianna Schreiber przyznaje się do błędów. Obroni innych przed „dawną sobą" >>>
Transpłciowa modelka w "Top Model". Kim jest Sophia? >>>
Skandal wokół zdjęć modelek? Tego nie da się kontrolować >>>