Pozycjonowanie stron www jest jednym z najważniejszych elementów strategii marketingowej większości brandów prowadzących sprzedaż czy promujących swoje usługi w sieci. W niemal każdej branży to właśnie Google jest największym źródłem potencjalnych klientów, którzy wcześniej nie mieli styczności z daną marką. Co więc zrobić, aby być tam widocznym?
Jak w każdej kampanii marketingowej, najważniejsze jest zbudowanie długoterminowej, opartej o dane strategii, która jasno określi cele, które chcemy osiągnąć oraz poszczególne etapy jej realizacji. Aby jednak móc ją stworzyć, konieczne jest przeprowadzenie kilku bardzo ważnych analiz:
• research rynku, aby określić mocne i słabe strony sklepu oraz znaleźć okazje do rozwoju,
• research słów kluczowych, który zobrazuje, jak popularne są poszczególne kategorie i produkty w Google,
• analizę konkurencji, dzięki której wytypuje się liderów branży i znajdzie rozwiązania, których obecnie brakuje na stronie,
• audyt sklepu internetowego, punktujący wszystkie błędy i niedociągnięcia obecnego szablonu i każdy element potencjalnie blokujący efektywny rozwój widoczności.
Pozycjonowanie stron www jest więc procesem zarówno analitycznym, wymagającym zdolności oceny plusów i minusów każdego działania na bazie często niepełnych danych, jak i technicznym, gdyż kluczowa do pełnej analizy jest umiejętność czytania i rozumienia kodu HTML, z którego zbudowana jest każda strona internetowa.
To doświadczenie jest szczególnie ważne przy przeprowadzaniu audytu sklepu internetowego. Skupia się on bowiem na stanie technicznym domeny, błędach, jakie występują w jej obrębie oraz problemach, na jakie mogą natknąć się roboty indeksujące Google w trakcie odkrywania strony. Według wielu specjalistów jest to jednak etap najważniejszy - gdyż poprawnie przeprowadzony audyt i późniejsze wdrożenie wynikających z niego zaleceń postawi fundamenty, na których później budowana będzie cała widoczność sklepu. Nawet najlepiej napisane i zoptymalizowane treści nie przyniosą żadnych efektów, jeśli roboty będą miały do nich utrudniony dostęp - lub co gorsza, nie będą w stanie wcale do nich dotrzeć.
Jeśli dany e-commerce jest dostępny w sieci od przynajmniej kilku miesięcy, ma rozbudowaną strukturę kategorii, różnorodne produkty, a także przygotowane treści, a mimo to jego widoczność organiczna jest niemal zerowa - to z całą pewnością wynika to z błędów technicznych, które mogłyby zostać wyłapane przy poprawnie przeprowadzonym audycie sklepu internetowego. Powodów może być mnóstwo, poczynając od pozornie błahych, jak zablokowanie strony w pliku Robots.txt, po dużo bardziej skomplikowane, np. brak możliwości wyrenderowania strony przez roboty indeksujące.
Jeśli zauważasz tego typu problemy na swojej stronie, a nie jesteś w stanie samodzielnie zidentyfikować ich przyczyny ani tym bardziej poprawić - nie wahaj się skorzystać z usług specjalistów. Błędy same się nie naprawią, a każdy kolejny miesiąc zwłoki będzie skutkował utratą potencjalnych klientów!