Każdy, kto interesuje się branżą modową bez zastanowienia wymieni legendy modelingu z poprzedniej dekady. Ale czy obecne supermodelki również jesteśmy w stanie wymienić bez chwili namysłu?
Ikony modelingu mają obecnie 40-50 lat i mogą pochwalić się pracą dla najważniejszych marek modowych na świecie. W czasach kiedy rozwijały swoją karierę pojawienie się na okładce Vogue'a była szczytem marzeń. Dziś, te dojrzałe już kobiety, występują w magazynach najczęściej tylko i wyłącznie w sesjach, które przedstawiają ikony modelingu.
To one ukształtowały wizerunek topmodelki, który jest uniwersalny, aż do dziś. O ich pozycji decydowały takie czynniki jak ilość zrobionych okładek dla prestiżowych magazynów oraz uczestnictwo w licznych pokazach dla znanych projektantów i domów mody.
screen z portalu models.com / Harper's Bazaar, Wrzesień 2014
Portal models.com stworzył ranking tak zwanych Legend's i jak się pewnie domyślacie do tego zacnego grona zaliczają się takie gwiazdy jak Cindy Crawford, Heidi Klum, Gisele Bundchen, Claudia Schiffer, Kate Moss, Linda Evangelista, Milla Jovovich czy Naomi Campbell. Z pewnością sami wymienilibyście kilka z tych nazwisk bez pytania wujka Google.
Jednak, jeśli skupimy się na obecnych światowych modelkach, sprawa nie jest już tak prosta. Top modelki zaczynają wcielać się bardziej w rolę celebrytek, a to głównie za sprawą mediów społeczniościowych.
Na portalu models.com pojawiła się kategoria Social, która stworzyła ranking modelek na podstawie - UWAGA - followersów. Listę top of the top, możemy posegregować według Instagrama, Facebooka czy Twittera.
Niekwestionowaną liderką jest 19-letnia Kendall Jenner, która znalazła się na pierwszym miejscu w 2 rankingach na 3 dostępne. Siostra samozwańczej celebrytki Kim Kardashian, przewyższa drugą w rankingu Tyrę Banks o prawie 20 milionów followersów.
W pierwszej dwudziestce możemy znaleźć także takie dziewczyny jak 19-letnią Gigi Hadid, 22-letnią Cara Delevingna czy 23-letnią Emily Ratajkowski, której kariera nabrała tempa po teledysku „Blurred Lines" Robina Thicke, gdzie eksponowała swoje wdzięki.
screen z vevo.com / Blurred Lines (Unrated Version), Robin Thicke ft. Pharrell Williams, T.I.
W dzisiejszych czasach świat mody znacznie odbiega od fundamentów na których powstał. Zmieniły się priorytety, jak również sposób postrzegania modelek przez społeczeństwo. Modelki nie dają młodym dziewczynom żadnego wzoru do naśladowania. Po przejrzeniu ich profili każda początkująca modelka może dojść tylko i wyłącznie do wniosku, że aby zrobić karierę trzeba mieszkać w Nowym Jorku, mieć bogatych rodziców i dużo znajomości.
Osobiście nie mam nic przeciwko budowaniu swojej marki poprzez media społecznościowe, o ile nie kończy się to na robieniu reality show ze swojego życia. Nie ukrywajmy, że zawód modelki powinien opierać się na wyższych aspiracjach, niż codzienne publikowanie selfie np. na Facebooku. Obecnie modelki skupiają się na pokazywaniu w mediach nowej torebki od znanego projektanta czy selfie z kolejnej imprezy zamiast udostępniać zdjęcia z backstage'u czy sesji zdjęciowej dla magazynu. A to tylko i wyłącznie potęguje komentarze typu Oh, so you're a model? Who's your agency? Instagram?
Paulina Ksel / redakcja MaxModels.pl