Pokaż odpowiedzi: Chronologicznie | Od najwyższej oceny
76 wyświetleń
OdpowiedzTrzeci odcinek vloga "Szklane Oko Ikaniewicza" traktuje o tym jak obsługiwać tryb manualny. Wyjaśniam jak działa ISO, czas i przysłona w fotografii oraz dlaczego nie powinniśmy się śmiać z ludzi, którzy fotografują na zielonym ;)
https://www.youtube.com/watch?v=viAsBGJWqDs
Nie żebym się...
2'10'' - "mianownik który dzielimy przez sekundę" ;)
(mogą to usłyszeć maturzystki i maturzyści, a jak zapamiętają...)
6'50" - (przekadrowanie po wyostrzeniu) to sprawa na kilka słów więcej. Do kogo kierujesz te filmy? Do tych, którzy są na etapie "pomiędzy zielonym i M", czy do tych, który obsługę aparatu mają opanowaną i o każdej porze dnia i nocy "na ślepo" potrafią wybrać odpowiednie ustawienia? Ci drudzy się domyślą, że aby wyostrzyć i przekadrować bez zmiany ustawień ostrości trzeba albo zrobić to w MF, albo nacisnąć spust do połowy i przekadrować nie puszczając, albo nacisnąć "AF-on" (o ile sobie tak skonfigurowali aparat). Ludzie "tylko trochę wyżej od zielonego" mogą jeszcze tego nie wiedzieć. Kolejna sprawa to zachowanie ostrości podczas przekadrowania, przy małej głębi ostrości nie jest to takie pewne, że się uda.
8'10" - chciałbym to zobaczyć (w kadrowaniu na liveview długie nosy nie przeszkodzą) ;)
9'07" - aparaty bardziej popularne mają jedno kółko (wiem, że to było automatyczne skojarzenie, ale niektórzy początkujący mogą się zastanawiać o co chodzi, zwłaszcza ci, którzy nie pojmują tych trzech zmiennych) ;)
To było bardziej żartem, niż serio, ale teraz bardziej serio. Do kogo adresujesz filmy? Osoba chcąca wyjść z "zielonego" dowiedziała się z filmu, że są trzy rzeczy których zmianę w aparacie trzeba opanować, że prawdziwi fotografowie używają tylko M (naprawdę nie korzystasz - poza studiem - z priorytetu przysłony? nigdy?), i że pod żadnym pozorem nie można się nikomu przyznawać, że się nie wie, JAK ustawić te zmienne ("tak jak potrzeba" to nie odpowiedź), podobnie jak się nie można nikomu pochwalić, że właśnie ktoś odkrył sposób na wykorzystanie trybu M (dla kogoś to naprawdę może być odkrycie, zwłaszcza po latach pstrykania telefonem, kompaktem i w trybie zielonym na lustrzance, i nie mam na myśli tylko wąsatych Januszów i Grażyn). Osoby zaawansowane (mniej lub bardziej) z ciekawością obejrzą taki filmik, bo znajdą w nim potwierdzenie tego, co już wiedzą, podane w nieszablonowy sposób, ale chyba nie oni mają być głównymi odbiorcami tych filmów?
Początkujący nie dowiedział się, jak zmiana jednej wartości wpływa na pozostałe, a uzupełnienie filmu o dwa-trzy zdania na ten temat nie byłoby chyba zbyt męczące, i to dopiero byłaby "największa tajemnica fotografii", chyba, że to będzie temat kolejnego odcinka ;)
Jak zwykle dzięki za celne uwagi :D
Z mianownikiem rzeczywiście mi się pojebało. To sekunda jest dzielona przez ten mianownik, ale już mi się tego naprawiać nie chciało :)
Motyw z przekadrowywaniem jest dla tych, którzy mają kiepski autofocus, na przykład z 6D. Wiadomo, że przy bliskich portretach to przekadrowywanie może zepsuć ostrość z na przykład oka, ale przy całej postaci będzie ok.
Faktycznie te najtańsze mają jedno kółko nastaw. Aczkolwiek można mi wytkąć, że nie wspomniałem o dwóch kółkach i przycisku do wywoływania opcji zmiany ISO :)
Film ten konkretny kieruję do zupełnie początkujących, którzy będą mieli tutaj tą wiedzę w miarę usystematyzowaną oraz dokładam żarty i uśmiechy po to, żeby zaawansowani dobrze się bawili oglądając to.
Nigdy nie korzystałem z żadnego trybu poza M i nie wiem co one oznaczają. :)
Na pytanie JAK należy ustawić odpowiedziałem przy samym wymienianiu tych zmiennych, jak i w podsumowaniu.
Różne żarty o nieprzyznawaniu się do używania lub ie tego a tamtego trybu należałoby czytać z przymróżeniem oka. Miałem nadzieję, że widać, że to nie do końca serio. A jeśli ktoś to bierze na serio, to trudno, nie przejmę się tym jakoś specjalnie :)
Tak czy siak główna myśl była taka, by wyśmiać tych, którzy mówią o sobie, że są bardziej profesjonalni od Wieśka co śmiga na zielonym. Nie to na jakim trybie śmigasz o tobie świadczy, ale to jakie robisz foty. Tylko o to tu chodziło i naokoło tego wymyśliłem parę mniej lub bardziej fajnych żartów :)
Cytat: olokk
Motyw z przekadrowywaniem jest dla tych, którzy mają kiepski autofocus, na przykład z 6D. Wiadomo, że przy bliskich portretach to przekadrowywanie może zepsuć ostrość z na przykład oka, ale przy całej postaci będzie ok.
Wiadomo, ale dla kogo "wiadomo"? Ci którzy wiedzą o tym problemie wiedzą, że można przekadrować, ci którzy nie wiedzą i przekadrują, mogą się mocno dziwić, dlaczego im się nie udało, jeśli na filmie fotograf polecał ;)
Cytat: olokk
Faktycznie te najtańsze mają jedno kółko nastaw. Aczkolwiek można mi wytkąć, że nie wspomniałem o dwóch kółkach i przycisku do wywoływania opcji zmiany ISO :)
Poprawię się przy kolejnym filmie :D
Cytat: olokk
Film ten konkretny kieruję do zupełnie początkujących, którzy będą mieli tutaj tą wiedzę w miarę usystematyzowaną oraz dokładam żarty i uśmiechy po to, żeby zaawansowani dobrze się bawili oglądając to.
Tego się obawiałem ;)
Tzn. tego, że do do "zielonych", którzy nauczą się z instrukcji czym zmieniać ustawienia, ale nie będą mieli pojęcia jak zmieniać, żeby dojść do określonego efektu - a przecież wystarczy popatrzyć na wskazania światłomierza - ups, miało być prosto, a tu jeszcze wchodzi zrozumienie pomiaru światła, średnia szarość, różne tryby pomiaru, a wcześniej (np. przy okazji przekadrowania) załapanie różnic między automatycznym wyborem pola AF a ręcznym ;)
Cytat: olokk
Nigdy nie korzystałem z żadnego trybu poza M i nie wiem co one oznaczają. :)
Ja rozumiem żarty, przymrużenie oka, chęć pełnej kontroli nad efektem, co daje tylko M, ale człowiek z natury jest leniwy, i jeśli w jakichś warunkach może się wspomagać automatyką, to dlaczego nie miałby tego robić? Są zdjęcia, przy których 1/250 czy 1/1250 nie robią żadnej różnicy, i gdy wybierze się przysłonę, ISO, to aparat może sam zadbać o czas, jednak gdy przypomnę sobie o przekadrowaniu dla początkujących, to może lepiej, żeby nie liczyli na automatykę (gdy na spuście "do połowy" domyślnie mają jednocześnie pomiar światła i ustawianie ostrości) ;)
Cytat: olokk
Różne żarty o nieprzyznawaniu się do używania lub ie tego a tamtego trybu należałoby czytać z przymrużeniem oka. Miałem nadzieję, że widać, że to nie do końca serio.
Styl i tempo są zaletami Twoich filmów. Pasują do osób chcących mieć wszystko "na już", bez czekania, dla których film 15 min jest nie do oglądania (za długi).
Cytat: olokk
Nie to na jakim trybie śmigasz o tobie świadczy, ale to jakie robisz foty.
I to jest najważniejsze.
W sumie w większości sam sobie odpowiedziałeś na swoje pytania :)
Po pierwsze wziąłbym poprawkę na to, że u zupełnie zielonych, w czasie nauki, i tak większość zdjęć będzie pod kątem ostrości zepsuta.
Po drugie w zasadzie na temat wszystkiego można się rozwodzić i rozwodzić a jednak to nie mają być długie, tylko krótkie, dynamiczne i przystępne filmy.
Po trzecie w C6D ma dwie opcje - albo przekadrowuje, albo używa punktów niekrzyżowych (które i tak musi przekadrować, bo pokrycie kadru przez nie jest żenujące, więc tak czy siak z ostrością jest loteria... Przekadrowanie tutaj mniejszym złem w większości przypadków :)
I pół filmu wyśmiewałem tych, którzy wyśmiewali tych, którzy używają trybów półautomatycznych. Zatem chyba nic do tego nie mam :)
Cytat: olokk
Wyjaśniam jak działa ISO, czas i przysłona w ...
Ciekawe czemu nikt już nie używa słowa ,,czułość'', a wszyscy tego ISO, z którym nb oznaczenia czułości stosowane przez producentów są niezgodne?
To nie uwaga do Cienie, tylko taka luźna uwaga przy okazji, bo ,,WSZYSCY'' mówią i piszą ISO.
Cytat: pyzz
Ciekawe czemu nikt już nie używa słowa ,,czułość'', a wszyscy tego ISO, z którym nb oznaczenia czułości stosowane przez producentów są niezgodne?
To nie uwaga do Cienie, tylko taka luźna uwaga przy okazji, bo ,,WSZYSCY'' mówią i piszą ISO.
Bo czułość jest dla słabych. Prawdziwy facet używa wódki, stali i ISO ;)
Cytat: olokk
I pół filmu wyśmiewałem tych, którzy wyśmiewali tych, którzy używają trybów półautomatycznych. Zatem chyba nic do tego nie mam :)
ciekawe co by było gdyby w ogóle nie produkowali aparatów które posiadają tryb automatyki lub pół automatyki tylko takie jak za czasów starego dobrego zenita ET :) - na świecie pewnie było by o 90% mniej fotografujących :D ;)
pozdrawiam :)
Cytat: RobertGorzycki
ciekawe co by było gdyby w ogóle nie produkowali aparatów które posiadają tryb automatyki lub pół automatyki tylko takie jak za czasów starego dobrego zenita ET :) - na świecie pewnie było by o 90% mniej fotografujących :D ;)
pozdrawiam :)
Tak samo. Przecież te małoobrazkowe Zenity to były zabawki dla pospolitych ludzi :)
Cytat: RobertGorzycki
Cytat: olokk
I pół filmu wyśmiewałem tych, którzy wyśmiewali tych, którzy używają trybów półautomatycznych. Zatem chyba nic do tego nie mam :)
ciekawe co by było gdyby w ogóle nie produkowali aparatów które posiadają tryb automatyki lub pół automatyki tylko takie jak za czasów starego dobrego zenita ET :) - na świecie pewnie było by o 90% mniej fotografujących :D ;)
pozdrawiam :)
Były takie czasy.
I nie było znacząco mniej fotografujących. Ani, wbrew pozorom znacząco mniej chłamu.
Foto chłam zaczął się od ,,you push the button we do the rest''
A to jest hasło z 1888 roku.