Pokaż odpowiedzi: Chronologicznie | Od najwyższej oceny
29 wyświetleń
Odpowiedzchciałbym tylko dodać zainteresowanemu informację, że poprawne posługiwanie się profilami barwymi jest podstawowym elementem pracy fotografa i warto tą wiedzę mieć w małym palcu. To nie jest wiedza dla wyjadaczy, tylko są to absolutne podstawy. Nie wyobrażam sobie, aby można było robić sensownie wyglądające odbitki kolorowe, bo tej wiedzy.
@hemodope - fakt, walnelem potwornego babola. Oczywisice na RAW nie ma to wplywu - bo proil kolorow ustalasz wywolujac. Ustawienie profilu w puszce tylko przy profilach dla JPGów, Tiffów, etc. Zalezy co aparat przepluje.
ups...
@piotrszmidt: w post scriptum napisałeś, żeby w puszcze ustawić przestrzeń. Pytam, w jakim celu, skoro przestrzeń ustawiona w korpusie ma wpływ tylko na generowany plik JPG (który jest zaszyty w RAW dla podglądu)? Przy okazji, warto dodać, że jeśli nie pracujesz na natywnym sofcie od danej firmy, wtedy i tak podglądy są generowane na nowo (bo i RAW jest inaczej interpretowany). Pracując w RAW, pracujesz na przestrzeniach obsługiwanych przez program i dopiero przy eksporcie wybierasz docelową przestrzeń (i dokonujesz konwersji). Tak czy inaczej, zgadzamy się, ale nie do końca. Skoro pracuje się w RAWach to przestrzeń w korpusie jest nieważna.
@hemodope - z calym szacunkiem, ale sie nie zgodze. RAW to plik ktorego edytowac nie możesz. Mozesz zmienic parametry wyświetlania, ale nie sam plik. Zeby jak kolwiek go zaprezentowac (monitor, druk, etc) musisz go wywolać tak naprawdedo TIFFa,JPGa czy innego formatu. A wtedy to juz ma znaczenie w jakiej przestrzeni.
Jeśli ktoś pracuje w RAWach, tak jak twórca tego wątku, to zmiana przestrzeni w aparacie nie ma znaczenia.
Problem jest taki ze nawet jeśli twój monitor jest w stanie wyświetlić przestrzeń barwną profilu Adobe RGB to przeglądarki internetowe, podgląd Windowsa i inne takie są w stanie odczytać tylko sRGB. Tutaj macie wykres AdobeRGB vs. sRGBhttp://a.img-dpreview.com/reviews/NikonD100/Samples/ColorMode/chromaticity_diagram_gamut.jpgCo za tym idzie wyświetlane obrazy będą miały ucięte dane kolorystyczne i jednocześnie będą tez miały przesunięty punkt szarości. Co się tyczy Photoshopa - jest to program, który domyślnie ma ustawione wyświetlanie obrazu w profilu ICC jaki jest w nim zaszyty. Oczywiście kolejnym ograniczeniem jest możliwość wyświetlenia tej przestrzeni barwnej przez wasze monitory.PS: jeśli wiecie ze zdjęcie będzie prezentowane tylko w necie to nie warto w puszce ustawiać Adobe RGB jako profilu i potem konwertować do sRGB ponieważ każda konwersja powoduje "psucie" pikseli. Używanie AdobeRGB ma sens tylko wtedy gdy zdjęcia maja iść do druku.
chyba, że ustawisz to jako opcję domyślną ;)
Ja już od dawna na zauważyłem. Za każdym razem po zapisaniu rawa do jpg'a trzeba zapodać Edit/Convert to profile/ working sRGB + coś tam
jestem ciekaw - aż sam sprawdzę