Pokaż odpowiedzi: Chronologicznie | Od najwyższej oceny
322 wyświetlenia
OdpowiedzWitam serdecznie, dopiero buduję swój własny azyl i studio, więc potrzebuję rady.
1. W jakie lampy zainwestować ? Błyskowe czy ze światłem stałym.
2. Czy lampa reporterska mi się przyda ?
3. Czy 3 lampy (Tło, oraz z dwóch stron fotografowanej postaci) są konieczne.
4. Jako początkujący nie mam wielkiego kapitału do wydania, 2,5 - 3 tys. Czy dam radę coś zrobić ?
Cytat: Shyvva_art
1. W jakie lampy zainwestować ? Błyskowe czy ze światłem stałym.
Błyskowe. 300Ws z regulacją co najmniej do 1/32 (lepiej jeszcze mniej), z mocowaniem Bowens.
Cytat: Shyvva_art
2. Czy lampa reporterska mi się przyda ?
Nie wiem, To zależy od Twoich pomysłów. Jeśli będziesz miał wykorzystane wszystkie studyjne, a zabraknie Ci lampy do np. kontry, rzucenia plamy na tło itp, to dlaczego nie miałbyś skorzystać z reporterskiej? O ile da się ją wyzwolić w połączeniu ze studyjnymi.
Cytat: Shyvva_art
3. Czy 3 lampy (Tło, oraz z dwóch stron fotografowanej postaci) są konieczne.
Mówi się, że słońce jest jedno. Na początek warto zacząć od jednej, plus blenda na statywie, będzie prościej. Nikt Ci nie broni kupowania 5 lamp i 30 modyfikatorów, ale niewielu początkujących ze sprzętem będzie w stanie sensownie to wykorzystać.
Cytat: Shyvva_art
4. Jako początkujący nie mam wielkiego kapitału do wydania, 2,5 - 3 tys. Czy dam radę coś zrobić ?
A co się stało ze sklepami internetowymi, usunęli ceny? ;)
Zależy, co wybierzesz. Jeśli wybierzesz wielką uniwersalność, tzn. możliwość pracy w miejscach pozbawionych zasilania sieciowego, wystarczy na jedną dobrą lampę z akumulatorem (Atlas 600). Jeśli nie potrzebujesz aż takiej mocy, wystarczy na dwie słabsze (z akumulatorami, Reporter 200). Jeśli nie planujesz wychodzenia z lampami ze studia, to jedna 300Ws kosztuje chyba około 500zł, więc sam możesz wyliczyć, na co Ci wystarczy.
Aha, jak będziesz szukał statywów, to szukaj "z tłumieniem powietrznym", oszczędza palce, jak się zapomnisz przy odblokowywaniu kolumny. Boom też się przydaje, i o d razu solidniejszy, niż Ci się wydaje, że wystarczy ;)
Dzięki za pomoc. Właśnie kompletuję swój zakup i Twoja pomoc bardzo mi się przyda
Jak cenisz wygodę zwracaj uwagę na to, czy lampy mają jakiś swój system radiowego sterowania. Nie tylko wyzwalania, ale także sterowania błyskiem i światłem pilotującym. To może być trochę upierdliwe, gdy do lampy reporterskiej będziesz mieć nadajnik (na aparat) plus odbiornik (pod lampę), a do studyjnej kolejny nadajnik-sterownik (na aparat) plus odbiorniki (do wpięcia w lampy). Są systemy, w których i lampy reporterskie i studyjne są sterowane i wyzwalane jednym nadajnikiem, a do lamp nie trzeba nic dołączać, bo odbiorniki są wbudowane.
Cytat: Shyvva_art
Witam serdecznie, dopiero buduję swój własny azyl i studio, więc potrzebuję rady.
1. W jakie lampy zainwestować ? Błyskowe czy ze światłem stałym.
2. Czy lampa reporterska mi się przyda ?
3. Czy 3 lampy (Tło, oraz z dwóch stron fotografowanej postaci) są konieczne.
4. Jako początkujący nie mam wielkiego kapitału do wydania, 2,5 - 3 tys. Czy dam radę coś zrobić ?
Pyt. 0 Czy potrzebne Ci studio? Może reporterki zdalnie wyzwalane wystarczą do zabawy na początek żeby stwierdzić czy to jest to? :)
1. Światło stałe stosuje się głównie w a) filmowaniu (gdzie inaczej się nie da), lub b) przy zdjęciach gdy nie radzisz sobie za bardzo z błyskiem (wtedy widzisz od razu jak się światło rozkłada). Największym atutem błysku jest... moc jaką daje. Jest to o tyle ważne, że jak chcesz robić zdjęcia z dużą ilością światła na wysokich przysłonach i niskim ISO, to może okazać się że światło stałe będzie niewystarczające. Co do tego "widzenia" jak się światło układa - w lampach masz tzw. światło modelujące co pomaga sobie to zwizualizować.
2. Ja poszedłem w mobilne studio - 3 lampy reporterskie i wyzwalacze Yongnuo. W sumie jestem bardzo zadowolony jeśli chodzi o plener i mobilność studia - lekkie i dość niezawodne, natomiast czasem brakuje mocy (są zapaleńcy co pchają np. 2 i więcej lamp do jednego modyfikatora, ale na to nie miałem już chęci). Przy sesjach beauty na tych reporterkach często dochodzę do max mocy, ostatnio nawet zszedłem z ISO 100 na jakieś 160-250 bo nie miałem więcej światła. Niezawodność jest też dość wysoka ale licz się z plecakiem pełnym zapasowych bateryjek ;)
Czy kupowałbym reporterkę tylko do pracy w studio? Raczej nie, jak nie planujesz ruszać się ze studia ani dobłysnąć gdzieś na imprezie to bez sensu.
3. Nie są konieczne, dużo dobrych zdjęć powstaje na 1 lampie i odbija pozostałe światło z powrotem np. blendą czy kawałkiem białego elementu (np. v-flat). Czasem i 4 jest za mało więc nie ma reguły. Wielu fotografów, których tutoriale czytałem polecali najpierw dobrze ogarnąć pracę z jedną lampą aby dodawać więcej. To samo też bym proponował - pokombinuj ile się da na jednej, jak zaczniesz czuć że za mało to dokup kolejną. Na 3 reporterki jakie mam zazwyczaj jedna leży nie używana.
4. Reporterkami da rade w tym budżecie. 300-400 za lampe + fajne nadajniki, do tego zestawy prosty statyw+uchwyt+modyfikator, jakieś tło i jest git. Studyjne też myśle idzie kupić. Polecam wziąć wyzwalacze, żeby sterować z poziomu aparatu/wyzwalacza a nie łazić po lampach bo to dużo upraszcza. Sprzęt też można kupować używany, przy lampach jest różnie (palniki się zużywają) ale może statywy i modyfikatory nie musisz mieć nówek.
Powodzenia w wyborach życzę.
Dziękuję wasze porady są dla mnie bardzo ważne, doceniam to :).
... ale i tak kupię 2 srebrne parasolki i 4 "profesjonalne żarówki 800W" :D
To żart, ale często tak się kończą tematy z poradami ;)
Cytat: c_ar
... ale i tak kupię 2 srebrne parasolki i 4 "profesjonalne żarówki 800W" :D
To żart, ale często tak się kończą tematy z poradami ;)
xD
Bez obaw :) kupiłem reporterkę jedną w teren, lampę studyjną, softbox, beaty dish, parasolka fakt ale biała, snoot, oraz statywy, blendę, uchwyty i mocowanie do tła.
Dokładnie zastosowałem się do waszych porad :)