Pokaż odpowiedzi: Chronologicznie | Od najwyższej oceny
63 wyświetlenia
OdpowiedzWiem, że było już na forum, ale mam jednak parę pytań.Chodzi o zdjęcia w letni słoneczny dzień, w pełnym słońcu. Powiedzmy godzina 13ta.W takich warunkach pracuje się przeważnie z przysłoną f16 przy ISO100 i czasie np. 1/125. Spora część nowoczesnych aparatów z matrycami CMOS posiada minimalne natywne ISO200. Co za tym idzie, żeby wyciągnąć niebo na granatowe, musimy pojechać o jedną-dwie działki przysłony. Oczywiście kończy nam się skala. No to nakręcamy... No właśnie, jakie filtry ND? Jakich wartości używacie?Druga część tematu. Jak łatwo się domyślić, lampą tzw. reporterską raczej nie uda się zaświecić mocniej niż słońce. Trzeba sięgnąć po armatę...No właśnie. Czy do takich zdjęć (zakładając octe 150cm i 1.5m od obiektu) niezbędna będzie lampa rzędu 600Ws, czy może być słabsza? Jakie macie doświadczenia w tej dziedzinie?
To nie lepiej zrobić dwie różne ekspozycje i złączyć to w HDR?
Blenda.
wonzky, duża srebrna blenda? nie będzie czasem za mało światła by niebo wyciągnąć np. na granat? światło nie będzie ostre?nightelf, nie :) ja zdecydowanie wolę gdy efekt końcowy jest w największym stopniu wynikiem pracy włożonej w ujęcie :)
f16 przy ISO100 i czasie np. 1/125
------------------------------------
Ciekawa teoria... mniejszych wartości migawki nie masz w aparacie? Jest jeszcze filtr szary połówkowy... ;)
Odnośnie lampy, to jedna systemowa może nie dać rady, ale dwie już mogą coś zdziałać ;)
Ja ogarniam tylko światło dzienne. Nie błyskam. A mocne światło da się wyciągnąć srebrną blendą. Najważniejsze poznać matrycę, jej możliwości o ile można przepalić by dało się z RAWa wyciągnąć niebo, przy jednoczesnym poprawnym naświetleniu np. twarzy modelki.
ralphr, wyzwalając chińskim radiem lepiej nie przekraczać 1/160. No dobra, mamy ~1/3EV zastanego mniej. Druga lampa +1EV. Ciągle niewiele :)
można robić i na 1/4000s :)
Panie... a kto Ci każe chińskim radiem wyzwalać?
Poza tym pozostaje Ci postscript... możliwości jest milion pińćset. Ja jestem reportażystą. W reportażu nie ma miejsca na rozważania egzystencjalne ;)
Większość obiektywów przy F/16 daje już dosyć mierną jakość...A przede wszystkim - kto Ci każe mieć słońce w kadrze? Przy takim kierunku padania światła nie masz szans by niebo było błekitne.A na ładne niebo polar się przydaje.