Pokaż odpowiedzi: Chronologicznie | Od najwyższej oceny
420 wyświetleń
OdpowiedzWitam, mam takie pytanie do tych którzy znają się bardziej ode mnie. Jaki wielko lub średnio formatowy aparat na polską kieszeń polecacie? Na wstępie napiszę że analogowo fociłem jedynie na zenicie i to dekadę temu. Chciałbym kupić konstrukcje do której bez problemu dostane kliszę itp. I przede wszystkim lampę i szkiełka w równie rozsądnej cenie. A przy okazji taką która zapewni mi w miarę intuicyjne złożenie sprzętu do kupy, by zrobić jakieś sensowne zdjęcie, bez szukania tutorialu na youtubie:) (z zenitem sobie przyzwoicie radziłem, kliszę zakładałem :p )Mamiya 645 AFBronica ETRsi Mamiya RZ67KIEV 88
mamiya 645 pro. for sale 2.000 zloty
mam Rz67 i mam bronice etrsi oba swietne aparaty
rz jest dosc duzy i ciezki wez to pod uwage
Widziałem gabaryty, nie przeraża mnie to szczególnie, nie ma problemów z zakupem kliszy, odczynników do wywołania itp?
akurat od wszystkich masz ten sam format negatywu, format klatki masz tylko zalezny od modelu..z filmami nie ma problemu, podobnie jak z chemią...
klisze i chemia normalnie są dostępne.
RZ / RB jest wybitnie nie przenośna ale ma większą klatkę.
Wybierz coś z pozostałych który będzie w lepszym stanie.
Na alle trochę tego jest oceń jaką masz kieszeńhttp://allegro.pl/aparaty-analogowe-srednio-i-wielkoformatowe-110614
Ostatnio świetny aparat się sprzedał http://allegro.pl/hartblei-1006-jedyny-taki-i2796860086.htmlMożesz zerknąć też na stronę producenta. http://www.hartblei.com/price_list.htmHARTBLEI 1006 Master camera set w/ P6 lens mount, mirror lock-up $715a swoją drogą to lampę bym sobie odpuścił:)
KIEV 88
_________
No jest taki aparat :P
Zasadniczo, jeżeli chcesz robić zdjęcia lampami to średnio on Ci się nada, czasy synchronizacji od 1/30sek i dłuższe, na "B" potrafią się dziać rzeczy dziwne (np. mój wyzwala lampę dwa razy, przy otwarciu i zamknięciu migawki).
Przy czasach poniżej 1/125sek wiele egzemplarzy ma tendencję do kłapania lustrem na tyle mocno że robienie zdjęć z ręki jest pozbawione sensu. Teoretycznie jest to do wyregulowania tylko trzeba znać kogoś kto to umie zrobić, rzecz dziś niełatwa.
Z popularnych problemów które często się tego modelu trzymają:
- nie trzymanie czasów
- przepuszczanie światła przez kasety
- nakładanie klatek czyli po prostu problemu z przesuwaniem filmu
Może Ci się też trafić egzemplarz z matówką od Hassela która jest ciemna jak noc, mnie się taki trafił i czasami ustawienie ostrości to jest jakiś dramat.
Zasadniczo żeby trafić egzemplarz który chodzi bez problemów musiałbyś mieć w rękach kilka i je przebrać albo mieć naprawdę sporo szczęście.
Co do dostępności szkieł, Wołnę 80mm/2.8 lub Mira (szeroki kąt) dostaniesz bez większego problemu (acz jak szkło będzie rysowało to już jest pewna loteria), inne długości ogniskowych to już problem z dostępnością, Kalejnar 150mm bywa niezbyt często, cena od 400zł w górę. Ewentualnie zostaje zakup konwertera.
Podsumowując, musisz mieć szczęście i trafić na dobry egzemplarz. Mnie się taki trafił i jestem bardzo zadowolony, ale trafił się jak ślepej kurze ziarno :P Ciężko powiedzieć czy Ty będziesz miał tyle szczęścia (a ludzie jednak dość często na model 88 narzekają).
Alternatywą jest Kiev 60 z mocowaniem obiektywu takim jak w Pentaconie Sixie (dochodzą wszystkie świetne szkła Zeissa) tyle że on nie ma wymiennych kaset na błony lub poprawione 88mki Araxa lub Hartbleia, mocowanie Pentacon Six i wyeliminowane problemy typowe dla 88mki, cena oczywiście odpowiednio wyższa (nowy Arax to około 2tys z hakiem).
Mam nadzieję że to coś w ewentualnym wyborze pomoże ;)
do lamp to może tlr np. mamyia c330 która sam posiadam i bardzo sobie chwalę, masz niezaprzeczalną zaletę w postaci czasów synchronizacji z każdą lampą do 1/500sekundy. Dodatkową zaletą dla mnie jest format 6x6, wymienne obiektywy od szerokiego po teleobiektyw.