Pokaż odpowiedzi: Chronologicznie | Od najwyższej oceny
3695 wyświetleń
OdpowiedzCytat: Konto usunięte
Za to samo wspomnienie o tym zmotywowało mnie, aby przeczytać trochę więcej na ten temat bo własnie nie miałem tego poukładanego dobrze w głowie :) Przy okazji szukam jak można wykorzystać efekt dopasowania barwnego w fotografii : http://pl.wikipedia.org/wiki/Szachownica_Adelsona.
W książce Dana Margulisa (mój guru pod względem obróbki) jest podany ten przykład. Z punktu widzenia maszyny te odcienie szarości są takie same. Z punktu widzenia odbiorcy forografii NIE SĄ i przy obróbce trzeba to brać pod uwagę.
Cytat: de
[ Z punktu widzenia maszyny te odcienie szarości są takie same. Z punktu widzenia odbiorcy forografii NIE SĄ i przy obróbce trzeba to brać pod uwagę.
z punktu widzenia psychologa , nadajesz się do leczenie i to poważnego
twoja wypowiedź jest równie "mądra" co ta o "zmianie ogniskowej"
:]
Cytat: l-p
Cytat: de
[ Z punktu widzenia maszyny te odcienie szarości są takie same. Z punktu widzenia odbiorcy forografii NIE SĄ i przy obróbce trzeba to brać pod uwagę.
z punktu widzenia psychologa , nadajesz się do leczenie i to poważnego
twoja wypowiedź jest równie "mądra" co ta o "zmianie ogniskowej"
:]
Nie znam kontekstu innej wypowiedzi (zmiana ogniskowej?), jednak w tym wypadku de ma racje. Z punktu widzenia maszyny (komputerowe RGB, przyłóż color pickera) te odcienie szarości są takie same:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Szachownica_Adelsona
Natomiast nasz mózg, lub nasze oczy (ciężko ocenić) dopowiada informację której tam nie ma (punkt B ciemniejszy od A). Próbuje zgłębić temat, ale póki co są jedynie hipotezy jak ten mechanizm działa. Póki co natknąłem się na takie zdanie, które mnie nie satysfakcjonuje, ale trochę tłumaczy dlaczego nie jestem w stanie znaleźć odpowiednich informacji na ten temat:
"Nie powstała dotąd teoria adaptacji barwnej,
która poprawnie opisywałaby wyniki badań
psychoficzycznych. " via materiały do jakiegoś wykładu:
https://www.if.pw.edu.pl/~krzys137/Optyka_widzenia/Wyklad%20B.pdf
Cytat: Konto usunięte
Nie znam kontekstu innej wypowiedzi (zmiana ogniskowej?), jednak w tym wypadku de ma racje. Z punktu widzenia maszyny (komputerowe RGB, przyłóż color pickera) te odcienie szarości są takie same:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Szachownica_Adelsona
Natomiast nasz mózg, lub nasze oczy (ciężko ocenić) dopowiada informację której tam nie ma (punkt B ciemniejszy od A).
z punktu widzenia geografa , mordor i narnia nie istnieją
z punktu widzenia autorów książek - intnieją
z punktu widzenia widzenia "maszyny" istnieją kolory
z punktu wodzania daltonisty - nie istnieja
tak to mniej więcej brzmi
nie uznawajmy za dogmat czegoś co jest "wadą" - i może być postrzegane w różny sposób przez różne osoby
Cytat: l-p
(...)nie uznawajmy za dogmat czegoś co jest "wadą" - i może być postrzegane w różny sposób przez różne osoby
Nie przytoczę żadnych badań naukowych na ten temat, gdyż nie potrafię ich znaleźć (być może nikt nie przeprowadził takowych). Jednak jestem skłonny zaryzykować, że 95% populacji bez wad postrzegania kolorów typu daltonizm etc. będzie widzieć A jako jaśniejsze od B. Innymi słowy - wada o której mówisz występuje u prawie wszystkich odbiorców tworzonych przez nas zdjęć. Mamy dwa wyjścia - albo zostawić sprawę jak jest, albo próbować to zrozumieć, aby uzyskać lepszy "odbiór" naszych prac. Ja wole to drugie, co niestety wcale nie jest proste do ogarnięcia :( Zresztą cytując samego Adelsona:
"As with many so-called illusions, this effect really demonstrates the success rather than the failure of the visual system. The visual system is not very good at being a physical light meter, but that is not its purpose. The important task is to break the image information down into meaningful components, and thereby perceive the nature of the objects in view."
http://web.mit.edu/persci/people/adelson/checkershadow_description.html
W fotografii istotne jest podejście psychologiczne a nie techniczne. Ważne jest to, czy zdjęcie się podoba, a nie czy coś jest "poprawne według zasad". I tu wreszcie wracamy do tematu wątku.
Modelce się nie podoba - modelka się nie zna na zdjęciach.
Na maxmodels się nie podoba - bo na maxmodels wszyscy robią kicz i sztampę i się nie znają.
Ale na plfoto też się nie podoba.
http://plfoto.com/zdjecie,portret,zdjecie,2595895.html
Tam też się nie znają? Przecież plfoto to miał być ten super portal.
To gdzie jest ten odpowiedni, właściwy odbiorca? Skoro modelka pozująca do sesji TFP nie ma prawa głosu, skoro użytkownicy portalu na którym publikowana jest sesja się nie znają, to gdzie są ci ludzie, którzy docenią niesamowitość tego zdjęcia? Czy istnieją gdzieś poza wyobraźnią?
Cytat: de
To gdzie jest ten odpowiedni, właściwy odbiorca? Skoro modelka pozująca do sesji TFP nie ma prawa głosu, skoro użytkownicy portalu na którym publikowana jest sesja się nie znają, to gdzie są ci ludzie, którzy docenią niesamowitość tego zdjęcia? Czy istnieją gdzieś poza wyobraźnią?
Pozostawię to pytanie retorycznym :)
Za to podziękuje za nazwisko Dana Margulisa - tego szukałem od dłuższego czasu! Dzięki!
Cytat: Konto usunięte
Za to podziękuje za nazwisko Dana Margulisa - tego szukałem od dłuższego czasu! Dzięki!
Warte każdych pieniędzy, żałuję że kupiłem dopiero w 2009 roku :)
Cytat: de
gdzie są ci ludzie, którzy docenią niesamowitość tego zdjęcia?
de , przestań już
twoje pier**nie na forum , też już praktycznie nikomu się nie podoba
nawet mnie już nudzi
to gdzie są ci odbiorcy twojej twórczości ?
to może się zdelejtujesz ?
Cytat: g88
Eligiusz nie znosi krytyki, jeszcze niedawno miał opis, że jest fotograficznym guru na różnych portalach. Spróbujcie po dyskusji z nim ocenić jego zdjęcie, to się okaże, że dodał was do ignorowanych.
Niestety, swoim wygórowanym ego próbuje zatrzeć swoje kompleksy i dalsza dyskusja z nim naprawdę nie ma sensu, skoro on ma własne zdanie i własny świat.
czytam tak sobie od poczatku i wydaje mi się że EGO pana "EL" jest nawet większe niż jego doświadczenie i umiejętności razem wzięte :)