Pokaż odpowiedzi: Chronologicznie | Od najwyższej oceny
778 wyświetleń
OdpowiedzJakieś herezja tu były :)
W dupe. 8x to 3EV.
mam nadzieję, że nie wyczytałeś tego w specyfikacji sprzętu, tylko piszesz z autopsji... :)
To powiedzmy ile trzeba żeby zejść np z 1/125 f8.0 do 1/125 f2.0 ?bo wychodzi żem mało kumaty w obliczaniu tego...
s5...nie kompromituj się :)
z f8.0 na f2.0 to 4EVtabela ekspozycjiNDx8 redukuje ilość światła o 3 EV8=2*2*2 (dwukrotny spadek ilości światła do potęgi trzeciej)
Szczegolowy opis używania szarych filtrów Szare filtry, określane również skrótem N (z ang.: neutral) lub ND (neutral density) służą do zmniejszania ilości światła padającego na błonę. Jak wiadomo, w aparacie fotograficznym stopień naświetlenia błony reguluje się poprzez dobór otworu przysłony lub czasu otwarcia migawki. Założenie szarego filtru na obiektyw daje dodatkową możliwość takiej regulacji. Idealny filtr szary nie powinien wpływać na barwy zdjęcia, jako że w jednakowym stopniu obniża on intensywność światła o różnej długości fali. Oznacza to, że jeżeli zmniejsza on ilość światła padającego na błonę o 10%, to tak samo obniżone są intensywności barwy czerwonej, zielonej czy niebieskiej. Niektórzy producenci (na przykład Cokin) wprowadzają takie symbole szarych filtrów, które w jednoznaczny sposób określają, ile razy zmniejszają one intensywność światła, i tak filtr o oznaczeniu ND 2x obniża intensywność światła dwukrotnie, filtr ND 4x czterokrotnie. Inne filtry (na przykład Kodak) podają jako parametr szarych filtrów ich gęstość. Filtr o gęstości 0,1 powoduje obniżenie intensywności światła odpowiadającej przymknięciu obiektywu o 1/3 działki przysłony. Przykładowo więc, aby stopień naświetlania pozostał nie zmieniony po założeniu szarego filtru o gęstości 0,6 należy otworzyć obiektyw o dwie działki przysłony. Przeliczanie krotności filtru szarego na jego gęstość odbywa się według prostego wzoru: gęstość = log (krotność filtru) Jeżeli użyje się kilku szarych filtrów jednocześnie, to ich wypadkowa gęstość jest sumą gęstości poszczególnych filtrów, natomiast wypadkowa krotność iloczynem. Dwa filtry: 0,3 i 0,6 mają więc wypadkową gęstość 0,9, dwa filtry ND 2x i ND 3x krotność 6. Wyobraźmy sobie, że mamy w aparacie wysokoczułą błonę 400/27° ISO i zależy nam na zrobieniu zdjęcia, na którym tylko fotografowany obiekt jest ostry, a tło rozmyte. Jednym ze sposobów uzyskania małej głębi ostości jest zastosowanie dużego otworu przysłony. Tymczasem może się zdarzyć, że przy nastawieniu najkrótszego możliwego w naszym aparacie czasu otwarcia migawki w danych warunkach oświetleniowych przysłona jest równa 8. W przypadku obiektywu standardowego 50 mm i odległości przedmiotowej 4,5 m głębia ostrości wynosi wówczas od 3 do nieskończoności. Co zrobić, aby zmniejszyć liczbę przysłony? Pewnym rozwiązaniem, aczkolwiek nie zawsze możliwym i mało wygodnym jest zmiana błony na mniej czułą. Prościej jednak użyć szarych filtrów. Aby móc zmniejszyć liczbę przysłony do 2, a więc o cztery działki, należy użyć dwóch filtrów ND 4x, co odpowiada gęstości 1,2. W danym przypadku przy przysłonie 2 głębia ostrości wynosi już tylko od 4 do 5 metrów. Należy sobie jednak zdawać sprawę z ograniczeń regulacji głębi ostrości przez zmianę liczby przysłony. W większym bowiem stopniu niż od wielkości otworu przysłony zależy ona bowiem od ogniskowej obiektywu i odległości przedmiotowej. Obiektyw szerokokątny 28 mm daje dużą głębię ostrości w szerokim zakresie przysłon. Przy odległości przedmiotowej 4,5 metra zmiana liczby przysłony z 8 na 2 powoduje zmianę głębi ostrości z zakresu od 2 m do nieskończoności do zakresu 38 m, a więc mającą stosunkowo niewielki wpływ na efekt zdjęcia. W tym przypadku głębię ostrości lepiej regulować zmieniając odległość przedmiotową. 2 kolei obiektywy o długiej ogniskowej charakteryzują się tak małą głębią ostrości, że zwykle dla uzyskania efektu rozmytego tła nie jest konieczne dodatkowe zmniejszanie liczby przysłony. Jak wspomniano na początku, filtry szare powinny jednakowo obniżać intensywność poszczególnych długości fali (barw). Z tekstu opublikowanego w Amateur Photographer 25/91 wynika, że na przykład szary filtr żelatynowy Kodak Wratten 0,6 spełnia to założenie, natomiast szare filtry Cokin ND 2x i Hoya ND 2x i ND 4x powodują lekkie przesunięcie barw na zdjęciu w stronę koloru niebieskiego. Podobnie zmierzona precyzyjnymi przyrządami gęstość niektórych filtrów była nieco wyższa od nominalnej. Efekty związane z niedoskonałością szarych filtrów mogą być niezauważalne na zdjęciu w przypadku zastosowania jednego filtru szarego, ale jeśli użyjemy kilku filtrów jednocześnie mogą się one zsumować
1x=+0EV2x=+1EV4x=+2EV8x=+4EV-1x=-0EV-2x=-1EV-4x=-2EV-8x=-4EVzwiększenie ekspozycji o 1EV odpowiada wprowadzeniu do obiektywu dwukrotnie większej ilości światła. i odwrotniez f8 na f2 jest 4EV,
8x = 3EV ;)
sorki, do kwadratu miało być 4^2=16, czyli 16x to 4EV :)Jebnąłsja ;)